کم خونی

کم خونی یا آنمی،اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کتفی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدن وجود ندارد.

مهم ترین علائم آن عبارت اند از:

خستگی,احساس فرسودگی,بی حالی

,ریزش مو,بی قراری,تنگی نفس,تمرکز ضعیف,تپش قلب,حساسیت به هوای سرد,درد قفسه سینه,وزوز گوش,سردرد,

تاثیر بر حس چشایی,خشگی زبان,مشکل در  بلعیدن,سندروم پای بی قرار,ناخن های خشک و پوسته پوسته یا قاشقی,

میل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند خاک،کاغذ،موم،سبزه و مو

عوامل افزاینده خطر کم خونی:

اختلالات روده ایی،قاعدگی،بارداری،بیماری های مضمن مانند سرطان،نارسایی کبد یا کلیه

خدمات کلینیک نیایش جهت تشخیص کم خونی:

انجام تست  CBC(سلول های کامل خون) توسط پزشکان در آزمایشگاه این مرکز ، و اندازه گیری 6موعلفه که عبارت اند از:شمارش گلبول های قرمز(RBC)،هماتوکریت،هموگلوبین،شمارش گلبول های سفید خون(WBC)،شمارش افتراقی خون و شمارش پلاکت ها و MCV (حجم متوسط گلبول های قرمز)

400نوع آنمی وجود دارد که در 3 گروه قرار می گیرند:

1-کم خونی در نتیجه از دست دادن خون به علت خونریزی های مزمن ناشی از زخم های گوارشی،هموروئید،سرطان،گاستریت و استفاده از داروهای التهاب غیر استروئیدی به دلیل توانایی در ایجاد زخم گوارشی.

2-آنمی در نتیجه کاهش و یا اختلال در تولید گلبول های قرمز.همانند آنمی داسی شکل.آنمی ناشی از فقر آهن ، کمبود ویتامین ها،مشکلات مربوط به مغز استخوان و سلول های بنیادی،برخی شرایط پزشکی.

3-آنمی ناشی از تخریب گلبول های قرمز یا آنمی همولتیک

مانند آنمی های ناشی از مشکلات ارثی همانند تالاسمی، عوامل استرس زا از جمله عفونت ها،داروها،زهرمار، آنمی ناشی بیماری های کلیوی و کبدی، آنمی ناشی از حمله نامناسب سیستم ایمنی، آنمی ناشی از اختلالات انعقادی تومور ها

جهت تشخیص به موقع انواع کم خونی، اتخاذ روش های درمانی مناسب آزمایش های زیر درخواست می گردند.

CBC

Hemoglobin