اسکیزوفرنیا چیست؟

در دنیای شلوغ و پر دردسر امروز، بسیاری از بیماری ها با هجمه به انسان، زندگی و فعالیت های روزمره را مختل می کنند که برخی از آنها کمی حادتر و سخت تر است، اسکیزوفرنیا یکی از همین بیماری های عصبی و مربوط به مغز است؛ و اما اسکیزوفرنیا چیست؟

این بیماری یکی از بیماری های شناخته شدۀ عصبی ست که بر اثر عوامل متعدد و مختلفی در فرد بروز می کند و پس از ایجاد، رفتارهای درونی و بیرونی فرد و همچنین عملکرد طبیعی مغز را دچار تغییران فراوانی می کند. مبتلایان به این بیماری روانی برای اینکه دقیقاً بدانند اسکیزوفرنیا چیست؟ و در مسیر صحیح درمان و کنترل آن قرار گیرند باید با مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک به صورت مستمر تحت کنترل و درمان باشند.

اسکیزوفرنیا سن و سال نمی شناسد و در هر سنی ممکن است در فرد بروز نماید اما به طور معمول این بیماری در سنین 15 تا 30 سال ایجاد شده و علائم و نشانه های خود را آشکار می کند. بسیاری عوامل می تواند سبب ایجاد این بیماری شود. از جمله فشارهای عصبی و روانی متعدد، برخی صدمات و آسیب ها در زمان زایمان، سوء تغذیه و کمبود برخی ویتامین های حیاتی، ضربه های مغزی بر اثر حوادث مختلف، عفونت ها، هورمون ها، توارث، ژنتیک و بسیاری دیگر از علت ها را می توان نام برد.

اسکیزوفرنیا چیست؟ را شاید بتوان با چنین توضیحات و تفاسیری تا حدی روشن و توضیح داد اما گاهی پیچیدگی این بیماری با رفتارهای بیمار، در حدی ست که برای مشخص شدن علل اصلی حتماً نیاز به مشاوره های بسیار دقیق روانشناسی ست تا مشخص گردد علت اصلی ایجاد آن در فرد مبتلا چیست.

افراد مبتلا به این بیماری نیاز به توجه و حمایت بسیار بیشتری نسبت به افراد دیگر و همچنین نسبت به سایر بیماری ها دارند زیرا گاهی در مراحل حاد بیماری، کلیۀ رفتارهای عملی و حتی هیجانی آنها دچار تغییرات اساسی شده و باید نسبت به آنها دقت و توجه بیشتری داشت.

خصوصاً اگر این بیماری در سنین پایین تر و در نوجوانی ایجاد شده باشد، این توجه و مراقبت ها می بایستی با حساسیت بیشتری همراه باشد. با این تفاسیر، سؤال و ابهام اسکیزوفرنیا چیست؟ تا حدی روشن و مشخص خواهد شد.

Neurology, Psychologist, Psychiatrist